No właśnie. Ostatnio miała miejsce moja potyczka z Ranharem. Tak dla rozrywki, w "Grach i zabawach", założyliśmy sobie temat i zaczęliśmy pojedynek.
No i właśnie. Kto trafia, kto nie, komu powiodło się zaklęcie, a kto dobrze wykonał unik? A kto to wie? Sami musieliśmy ustalać co się komu powiodło, co nie jest dobre. Prowadzi do nieporozumień, poza tym, któż z nas nie zawyża sobie szans? Ot, na przykład, moja postać dostała łomot na początku, więc po prostu będę pisał że od teraz wróg ani razu mnie nie trafi. Nie tędy wroga.
Moją propozycją jest wprowadzenie sędziego. Kim byłby sędzia? To osoba, która może prowadzić misję. Walczący ustaliliby przed walką kto będzie stał na straży porządku. Taki sędzia nie ma władzy nad przebiegiem walki, nie może wprowadzić zdarzeń losowych (typu piorun strzelił w jednego z walczących, by zwiększyć szanse drugiego). A jak miałby tę walkę prowadzić? Sposoby są, według mnie, dwa.
1. Sposób na "wszechmocnego sędziego".
Sam sędzia według swojej oceny decyduje, kto trafił a kto nie. Bierze pod uwagę takie czynniki jak zmęczenie postaci, warunki pogodowe, ewentualne przeszkody terenowe itp. Sposób niezły, o ile sędzia nie faworyzuje żadnego z pojedynkujących się i ma poczucie realizmu (bo nawet od jednej strzały można umrzeć).
2. Sposób losowy, na los (IMO lepszy, sam korzystam).
Podobnie jak w sposobie pierwszym, ale o trafieniu decyduje nie widzimisię sędziego, ale prosty rekwizyt - kostka o dwudziestu ścianach.
Na czym polega pomysł? Prosty jest, a losownik można ściągnąć z internetu.
Sędzia określa, jak duże szanse na powodzenie akcji ma gracz i wybiera dla niego "pulę prawdopodobieństwa". Np. jeżeli czynniki zewnętrzne sprawiają, że gracz ma 50% szans na powodzenie, to próg puli wynosi 10. Oznacza to, że czynność uda się, jeżeli na kostce wypadnie liczba od 1 do 10. Nie uda się, jeżeli wypadnie liczba od 11 do 20. Nieco rozrysuję.
. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 .
- Sukcesy. Wyniki, które oznaczają powodzenie akcji. Im dalej od progu, tym lepiej się udało.
- Próg prawdopodobieństwa. Jego wylosowanie również oznacza sukces, ale ledwo ledwo.
- Porażki. Wyniki, które oznaczają niepowodzenie akcji. Im dalej od progu, tym porażka większa.
To był przykład, jeżeli szanse na powodzenie to 50%. Ale co się dzieje, jeżeli przeciwnik jest o wiele silniejszy, ma lepszą broń, lub jest ukryty za zasłoną? Wtedy próg będzie nieco inny. Zastanówmy się...
(Na przykładach pokazać najlepiej, więc oto on)
Sesio chce ustrzelić Raziela z łuku. Wiatr jest dla niego niepomyślny, poza tym Raziel zaszył się na drzewie.
Trzeba ustalić próg:
Normalnie byłoby 10.
Wiatr uniemożliwia dobry strzał, więc próg -1.
Gałęzie są gęste, więc próg -1
Raziel do stary wyga, jego ranga jest wyższa od Sesio. Ranga Raziela jest piąta na liście, Sesio druga. 5-2=3. Ta różnica też pogarsza strzał, bo Raziel na zasadzie rangi "więcej przeżył". Próg pogarsza się o ową różnicę, -3 do progu.
Sesio nigdzie nie celuje, strzela tylko, aby trafić. Nie dostanie za to zmian do progu. (Gdyby celował w jakieś konkretne miejsce, np. w głowę, próg byłby obniżany)
Czyli patrząc na wszytko: 10-1-1-3=5.
Próg wynosi 5., a więc...
. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 .
Jeżeli sędzia wyrzuci 5 lub mniej, Sesio trafi. Inaczej - pudło.
Sposób drugi zwiększa losowość i wymusza na gracza dodatkowe główkowanie. Zaryzykować strzał w głowę? To tragicznie obniży celność, ale sprawi, że wróg już nie wstanie. Jednak jeżeli spudłuję, to on może to wykorzystać... ryzykować?
Używając obu sposobów sędzia brałby takie czynniki pod uwagę (Chyba że czynność nie wymaga sprawdzania. Po co rzucać, czy ktoś pokroił marchew?):
- różnica rang (wyższa ranga to wyższe doświadczenie),
- czynniki pogodowe,
- przeszkody terenowe,
- stopień skomplikowania czynności,
- celowanie w konkretną część ciała (podczas walki, im mniejsza, tym trudniej),
- stan fizyczny i psychiczny postaci,
Oczywiście, rzuty te są tylko by sprawdzić, czy przedsięwzięcie się udało, a nie czy wróg umrze od ataku.
Proszę o rozpatrzenie tego pomysłu, mimo jego skomplikowania. (a ja i tak podczas misji przeze mnie prowadzonych będę używał sposobu 2. ^^)
Offline
Bardzo dobry pomysł szczególnie ten drugi sposób losowania, realistyczny. Przejrzyście rozpisane. Jestem za.
Imię : Sesio
Przydomek : Doven/leniwy
Rasa : Leśny Elf
Ranga : Malagrim
Płeć : Mężczyzna
Wiek : 25
Bóstwo : Hanali Celanil
Towarzyszka : Aurora
Opis Wyglądu : Czarne włosy sięgające ramion i niebieski poszarpany płaszcz z kapturem, charakteryzujący Sesio. Całkowicie białe oczy, prawie nieruchome. Może się zdawać, że jest ślepy, jednak ma doskonały wzrok. Wysoki, szybki, mięśnie wyćwiczone na wielu bitwach.
Opis Charakteru : Lubi się śmiać i robić żarty. Jest bardzo leniwy i zawsze stara się nie zmęczyć, jednak gdy trzeba jest gotowy do walki. Niesamowity refleks i bystry umysł. Wulgarny i często sprawia wrażenie elfa, któremu wszystko jest obojętne. Bardzo nieprzewidywalny.
Status Społeczny : 26
Życiowy Cel : Zarobić, ale się nie narobić
Ekwipunek : łuk, 15 strzał, sztylet, lekki pancerz, zardzewiały sztylet, 3 paczki gumy,Jendoręczne miecze Podwojenia,kupon,
Leśne ogniki (waluta) :3875
Siła: 25
Zwinność: 20
Zręczność: 5
Inteligencja: 20
Wytrzymałość: 12
Magia:
Powietrze: Powietrzne Cięcie(I), Wietrzna Ochrona(II), Podmuch dymu(II), Wietrzny chód(II)
Zaklęcia Aurory: Połączenie umysłów, Dzikie Wyolbrzymienie
Zaklęcia lecznicze: Znieczulenie(II)
Leśna Magia: Roślinna pułapka(II)
Magia łucznicza: Kierowany pocisk(II)
Walki : Zwycięskie - 0 / Przegrane - 0 / Remisy - 0
Zadania :
służba społeczności-2
szpiegostwo-3
sabotaż-1
Offline
Użytkownik
To jest mechanika gry Drugi sposób jest dobry tylko brakuje również wielu rzeczy. Przede wszystkim szczęście, takie niby nic a jednak (+1 próg) wyznaczało by go kolejny rzut kością od 1 do 20, wszystkie parzyste szczęście - tak, nieparzyste - nie.
Sam pojedynek:
Gracz1- Akcja.
Gracz2- Unik.
Sędzia- Co komu się udało i w jakim stopniu.
Oczywiście im więcej wyznaczników tym większa komplikacja ale też strategia dla gracza.
Ostatnio edytowany przez Shuguar (2010-01-02 14:29:46)
Offline
JEDYNY DZIELNY
Mam pytanie. Sędzia losuje sam, na swoim kompie i my nie widzimy wyniku prawda ? Jeżeli tak, to jestem na nie ponieważ zbyt łatwo oszukiwać.
Osobiście jestem za sposobem 1. Jeżeli sędzia oszukuje to łatwo to wykryć analizując walkę. Np wiadomo, że nie trafię Cię, ze 200m w trakcie huraganu, a na kostce może wypaść akurat dpowiednia cyfra. Dlatego osobiście jestem za 1 sposobem (sam zgłaszam się na sędzie) i sędzia pod uwagę ma brać :
-zmęczenie postaci
-Warunki pogodowe
-Rangi obu postaci
-OPIS ATAKU/UNIKU
Bo jaki sense jest w tym, że jedna osoba atak rozpisze na kilka-kilkanaście linijek a druga :
"Widzę strzałę. Puls przyśpiesza. Czekam. Robię unik."
Imię: Yenshü
Przydomek: brak
Rasa: Mroczny Elf
Ranga: Zhur Urhari
Płeć: Mężczyzna
Wiek: 31
Bóstwo: ateista
Pupil:Poly
Opis Wyglądu: Yenshü jest młodym jak na elfa wojownikiem. Na swoim jasnym ciele posiada wiele tatuaży które wyjawiają jego pochodzenie. Na pierwszy rzut oka widać, że nie pochodzi on z podziemi lecz urodził się w lesie, na powierzchni. Włosy nosi spięte w kitkę. Spod zbroi zasłaniającej jego tors wyłaniają się dwie bardzo długie, dobrze umięśnione ręce. Na nogach nosi zazwyczaj ciemne spodnie.
Opis Charakteru: Ten mroczny elf jest spokojny aczkolwiek bardzo pogodny. Nie mówi za dużo i nie lubi się kłócić z często o wiele mniej inteligentnymi istotami. Wychodzi z założenia, ze "nie warto kłócić się z idiotą, bo czasem inni mogą nie wiedzieć kto jest kim". Rzadko działa pochopnie. Woli wszystko przemyśleć.
Status Społeczny: 52(Współdziałający)
Życiowy Cel: Zamordowanie elfa, który wygnał go z powierzchni.
Ekwipunek: łuk, 15 strzał, 3x sztylet, lekki pancerz, mały stalagmit (od Cintre), miecz,10 strzałek, dmuchawka, 3 buteleczki (2 z trucizną 8/8),2,5 fioletowego grzyba i 3 zielone grzyby, Ciało młodego leśniaka, kupon na skrócenie czasu w kuźni o połowę, pół czekolady, 2 halabardy, nóż do rzucania, 50 talii kart.
Leśne ogniki (waluta): 1595
Siła -14
Zwinność -16
Zręczność -13
Inteligencja -23
Wytrzymałość -16
Magia:
Tchnienie śmierci, Pajęczy Chód, Wybuch, Połączenie umysłów.wietrzna ochrona, mrok, 1 - ena
Żywioł magii: Powietrze
Walki: Zwycięskie - 0 / Przegrane - 0 / Remisy - 0
Zadania:
SS:2 Szpiegowska :4 Sabotaż:3
Offline
Użytkownik
Drogi Yenshü nawet jeśli wypadnie odpowiednia liczba to masz masę innych warunków które można dorzucić np. że trafisz(wylosowałeś odpowiednią), czy wiatr nie zniesie strzały i czy przebiła pancerz, lub też nie trafiłeś a jedynie drasnąłeś przeciwnika. Jest wiele warunków które by trzeba dodać aby wszystko miało ręce i nogi.
No oszukiwać każdy może bez względu na jakim systemie będziesz się opierać, jak nie będzie cie lubić to nawet spadnie na ciebie w letni piękny dzień meteor i masz pecha, tak ci powie sędzia i nic na to nie będziesz mógł powiedzieć.
Offline
Yenshü napisał:
Mam pytanie. Sędzia losuje sam, na swoim kompie i my nie widzimy wyniku prawda ? Jeżeli tak, to jestem na nie ponieważ zbyt łatwo oszukiwać.
Wiesz, sędzia to byłoby stanowisko odpowiedzialne! Nie rozdawane ot tak.
No i druga rzecz, można wykonać bota. Sam jak grałem na czatach to mieliśmy takiego bota, że jak się wpisywało np. k100! to losował liczbę od 1 do 100. To było akurat na Polchacie, na GG też może by się sprawdziło, bo takie boty istnieją, więc gdyby komuś koniecznie trzeba by było dowodu, to by go miał. Ino że sam takiego bota zrobić bym nie umiał...
Yenshü napisał:
(...)i sędzia pod uwagę ma brać :
-zmęczenie postaci
-Warunki pogodowe
-Rangi obu postaci
-OPIS ATAKU/UNIKU
No tak. Zapomniałem dopisać do mojej tabelki jakości posta. Sorry. Bo to się jak najbardziej liczy.
Shuguar napisał:
Sam pojedynek:
Gracz1- Akcja.
Gracz2- Unik.
Sędzia- Co komu się udało i w jakim stopniu.
Według mnie obaj gracze mogliby pisać swoje czynności jednocześnie. No bo jak Gracz2 ma napisać, że robi unik, skoro do ostatniej chwili nie wie, co Gracz1 zamierza (bo może go w konia robić, chociażby).
Shuguar napisał:
Drogi Yenshü nawet jeśli wypadnie odpowiednia liczba to masz masę innych warunków które można dorzucić np. że trafisz(wylosowałeś odpowiednią), czy wiatr nie zniesie strzały i czy przebiła pancerz, lub też nie trafiłeś a jedynie drasnąłeś przeciwnika.
I tu też prawda. Tor lotu strzały czy inne czynniki, na które osoba ludzka (czy elfia) nie ma wpływu jest zdarzeniem losowym i też powinno się losować.
W takim wypadku trzeba by zaufać sędziemu, wykonać bota albo jeszcze coś innego. No i jeszcze to, że nie wiadomo, czy sam pomysł sędziów przejdzie... ^^"
Offline
Moment, moment.
Sędzia of course, ale przecież nie w zwyczajnej misji. No chyba, że misja jest kilkuosobowa i w niej wywiązała się walka. Jak walczymy z NPC to przecież i tak misjodawca decyduje co się udało, a co nie.
W walkach na arenie itp. - siur.
Systemem kostkowym nigdy się nie posługiwałam i jakoś tak przyzwyczaiłam się do zwykłego pt. "sędzia-wie-najlepiej".
Nie znaczy to, że losowość mi się nie podoba.
ALE, moim zdaniem, jest w tym wypadku wylęgarnią przekrętów - jak MG sprawdzi, czy gracz "wykostkował" to, co powiada?
Siła: 10
Zwinność: 21
Zręczność: 18
Inteligencja: 20
Wytrzymałość: 13
Magia:
Powietrze:
Podmuch, Powietrzne cięcie, Powietrzny świder, Wietrzny chód, Podmuch dymu, Wzmocnienie broni, Wicher, Mały huragan, Wietrzna ochrona, Bańka powietrzna
Ciemność:
Tchnienie śmierci, Mroczne duchy, Macki, Ukrycie Cienia, Szał Mroku, Mroczne Igły, Trupia Ciemność, Mroczne pięści, Marsz mroku, Wieczne zaciemnienie
Akrobatyka:
Koci Unik, Pajęczy Chód, Odskok, Wybicie, Wyskok, Chód pancernika, Furia
Pułapki:
Błysk, Wybuch, Szlak igieł, Trująca chmura, Mgła, Mrok, Zwierzęca Wrogość
Żywioł magii: Powietrze
Walki: Zwycięskie - 0 / Przegrane - 0 / Remisy - 0
Zadania:
Służba społeczności: 1
Szpiegowskie: 1
Sabotażowe: 1
Dywersyjne: 1
PW to podstawowy środek komunikacji. gryzę tylko czasami
Offline
JEDYNY DZIELNY
Jednak dalej jestem za systemem opisowym. Jakoś nie bawi mnie losowanie nei wiadomo ile razy kości po to, aby dowiedzieć się czy udało mi się kopnąć go w brzuch itp.
-Gracz1:Atak
Gracz2: Unik i np Kontratak
Sędzia: Wynik ich starań czyli czy ktoś trafił itp.
Imię: Yenshü
Przydomek: brak
Rasa: Mroczny Elf
Ranga: Zhur Urhari
Płeć: Mężczyzna
Wiek: 31
Bóstwo: ateista
Pupil:Poly
Opis Wyglądu: Yenshü jest młodym jak na elfa wojownikiem. Na swoim jasnym ciele posiada wiele tatuaży które wyjawiają jego pochodzenie. Na pierwszy rzut oka widać, że nie pochodzi on z podziemi lecz urodził się w lesie, na powierzchni. Włosy nosi spięte w kitkę. Spod zbroi zasłaniającej jego tors wyłaniają się dwie bardzo długie, dobrze umięśnione ręce. Na nogach nosi zazwyczaj ciemne spodnie.
Opis Charakteru: Ten mroczny elf jest spokojny aczkolwiek bardzo pogodny. Nie mówi za dużo i nie lubi się kłócić z często o wiele mniej inteligentnymi istotami. Wychodzi z założenia, ze "nie warto kłócić się z idiotą, bo czasem inni mogą nie wiedzieć kto jest kim". Rzadko działa pochopnie. Woli wszystko przemyśleć.
Status Społeczny: 52(Współdziałający)
Życiowy Cel: Zamordowanie elfa, który wygnał go z powierzchni.
Ekwipunek: łuk, 15 strzał, 3x sztylet, lekki pancerz, mały stalagmit (od Cintre), miecz,10 strzałek, dmuchawka, 3 buteleczki (2 z trucizną 8/8),2,5 fioletowego grzyba i 3 zielone grzyby, Ciało młodego leśniaka, kupon na skrócenie czasu w kuźni o połowę, pół czekolady, 2 halabardy, nóż do rzucania, 50 talii kart.
Leśne ogniki (waluta): 1595
Siła -14
Zwinność -16
Zręczność -13
Inteligencja -23
Wytrzymałość -16
Magia:
Tchnienie śmierci, Pajęczy Chód, Wybuch, Połączenie umysłów.wietrzna ochrona, mrok, 1 - ena
Żywioł magii: Powietrze
Walki: Zwycięskie - 0 / Przegrane - 0 / Remisy - 0
Zadania:
SS:2 Szpiegowska :4 Sabotaż:3
Offline
Mi też bardziej odpowiada system opisowy. Przy okazji pojedynkujący się są zmuszani do lepszego opisu swoich ruchów. Z tym systemem za niedługo (moim skromnym zdaniem) walki pisane byłyby na odpi****** się.
Offline
Użytkownik
Aerandir napisał:
Shuguar napisał:
Sam pojedynek:
Gracz1- Akcja.
Gracz2- Unik.
Sędzia- Co komu się udało i w jakim stopniu.Według mnie obaj gracze mogliby pisać swoje czynności jednocześnie. No bo jak Gracz2 ma napisać, że robi unik, skoro do ostatniej chwili nie wie, co Gracz1 zamierza (bo może go w konia robić, chociażby).
O to mi właśnie chodziło, tylko że napisałem tak dla urozmaicenia
To wszystko zależy od adma co mu się spodoba. O tuż jeśli wyjdzie losowanie kostką to masz większy realizm rozgrywki, jeśli sędzia-bóg no to też masz element losowy, lecz zależny od widzimisie sędziego.
Do pierwszego sposobu trzeba by było napisać mechanikę uwzględniającą wszystko z otoczenia, przy drugim nic nie trzeba robić
Offline